We sell our skills not our bodies

Medan min håltimmevän har fjärilar i magen och kysser en liten vän sitter jag här och filosoferar.
Jag gör ett arbete i modersmål om Geishor, vilket ska innehålla fakta, historia, film, konst, litteratur, poesi och musik. Det är en hel del vill jag lova, att hitta tid och inspiration och alltdärtill.

Men geishor är verkligen imponerande vackra. Förritidens geishor ger mig lite kalla kårar. Tänk tillbaka till 1930-talet och se Memoirs of a Geisha, så förstår du vad jag menar.

Och tänk vilken värld de lever i! En slags värld för vanliga människor att fly till, en värld där njutning och skönhet är det enda som räknas. Geishor är prostituerade, det är vad man säger idag, och geishorna igen försvarar sin ställning och säger nej. Jag tycker inte att geishor är prostituerade. De säljer sin konst och det är deras värld. Den hemliga drömvärlden, uschy vad fint.


Men en sak är jobbigt. Om någon måste bli en geisha mot sin vilja. För geishor får inte ha känslor och drömmar, geishor får inte tänka på annat än att underhålla. Och vägen till att bli en geisha är hård. Men det är också charmigt på sitt sätt, för om man verkligen vill bli en geisha, så när man sedan uppnår sitt mål måste det kännas härligt.
Vad säger ni? Visst är det fängslande?

alla bilder från allposters.com
Hanso

Kommentarer
Postat av: Lina

jag har alltid älskat geishor. de ser så vackra, ömtåliga och sårbara ut. de är som orkidérna på deras kimonon :) men jag tror att de flesta inte vet just vad de påriktigt gör och att det inte är hur enkelt som helst.

2008-12-11 @ 13:27:00
URL: http://linaochfanny.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fin natur o fina hus :)

2008-12-11 @ 15:09:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0