Recept på ungstortilla

Här kommer ett recept jag använt mer än något annat. Det är ursprungligen ur en tidning, men i dethär laget har jag ändrat en hel massa. Har just ätit det med min familj, och jag känner mig mätt, trött och lycklig. 

Hur länge tar det att tillreda? knappt 1h
Hur många personer räcker det till? 5 personer
Varför skulle jag testa dethär receptet? För att det smakar underbart och är lätt att tillreda.

image31

Ingredienser:
0,900 kg strimlad kycklingfile (funkar även med köttfärs)
1 paprika
1 purjolök
½ påse "spicy mix for fajitas" (eller annan krydda)
+ salt, peppar efter smak
6 msk tomatpuré
3½ dl vatten
16 st tortilla
300g creme frâiche
200g riven mozzarella ost
150g riven emmental-mozzarella ost
  1. Skär paprikan i små tärningar och hacka purjolöken.
  2. Bryn broilern.
  3. Tillsätt paprikan och purjolöken, fräs under omrörning i ett par minuter.
  4. Rör i tomatpurén, kryddan och vattnet. Krydda ev. med salt eller peppar (jag kryddade med chili explosion och peppar). Låt puttra i ca 5 min.
  5. Värm ugnen till 225°C och smörj ungsform(er). Fördela den färdiga broilerblandningen på tortillan, och rulla ihop dem. Placera dem i ungsform(er). Bred ut creme frâiche ovanpå, och strö osten överst.
  6. Grädda ca 10 min, låt ytan bli guldbrun. Servera tillsammans med sallad.

Medan jag tillredde maten lyssnade jag på Shakira, vilket jag inte brukar i vanliga fall, och hennes musik gjorde mig på bra humör! Sångerna hon sjöng på spanska kändes nästan vackrare än de med engelsk text. När jag lyssnar på ett språk jag inte förstår koncentrerar jag mig mer på musiken och rösten. Är texten engelsk får jag lust att lyssna på orden, och då ödar jag all energi på det. Lyssna på "Dia De Enero"  och "Estoy Aquí", jag älskar dem. Imorgon skall jag laga mat tillsammans med min pojkvän. Har du något bra recept?
♥Hanso


Kommentarer
Postat av: Katarina

Tack så mycket och tack det samma den där tortillabilden sku kunna vara i någon mattidning! Ser helt ljuvligt och supergott ut, kanske jag själv ska testa :P. Och MJÖD i glaset (russinet gave it away) yummm.
Jag börja skratta åt en sak: "½ påse "space mix for fajitas"" space mix, ska det vara så? Jag börjr tänka på någå rymdkryddor liksom space. Jess va roligt men ändå :DD.
Och sen sku ja ännu säga att de va helt jättekiva när ni ringde då på moronen, ja ble helt jätteglad!

2008-05-03 @ 08:59:58
URL: http://pleur.blogg.se
Postat av: mandi

tack :D Dehä ser helt jätte gott ut. Ja ha äti de nångång? ::DD

2008-05-03 @ 15:17:49
URL: http://amandabieber.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0