Ett ufo gör entré

Vi håller på med en uppgift i modersmålet som heter 5 perspektiv på en bok. Jag har läst boken Ett ufo gör entré av Jonas Gardell. Uppgiften går ut på att först läsa boken och sedan skriva 5 olika texter som behandlar olika sätt att se på den. Av de 5 perspektiven jag valde och skrev om har jag nu valt ut 1 som jag publicerar här på bloggen. Enjoy reading. ;)

Om jag bara visste vad som fanns i slutet av vägen

 "Somliga måste föda sig själva på nytt fastän de egentligen är för svaga.
 Fastän de egentligen inte alls är färdiga vare sig att födas eller föda. De har inget val, så de måste.
 Därför börjar de riva och slita i sig själva utan att veta hur de ska få ihop sig igen på slutet.
 De krystar och skriker, de vrider sig och gnyr, och mycket lite kan man göra för att hjälpa dem, dem vars foster har satt sig på tvären."

 Jonas Gardell beskriver osäkerheten över hurdan människa man skall vara på ett mycket bra sätt, vilket är ett av de budskap som jag minns då jag slagit igen boken. Av allt i boken var just detta ställe det jag kom att tänka på då jag funderade över citat. Jag tyckte det på ett fantasifullt och känslosamt sätt förklarades hur människor vill börja om.

 Det finns så många människor som i tonåren, eller kanske i något annat skede i livet, väljer alldeles fel väg i sitt liv. Hur skall man kunna veta om man gör rätt val, hur skall man kunna veta vad som finns i slutet av vägen om man inte själv prövar att gå den? När man kommer i nya situationer och bestämmer sig för att göra något bättre av sitt liv kan det hända att man misslyckas totalt. Därför blir det så många som går fel, kanske tappar bort sig, och vill komma tillbaka till korsningen och göra ett nytt val. Men det är inte alltid så enkelt.

 Om man visste slutet på varenda väg skulle livet inte vara roligt heller. Jonas Gardell vill inte göra oss rädda för att ta risker, han vill inte att vi skall sluta blunda ibland och testa nya vägar på måfå, men han vill ge oss styrka att våga stå på oss när vi märker att vi kört fast riktigt rejält. Han vill att vi skall hjälpa varandra när det är som svårast, ge varandra nya chanser och inte döma någon för hårt. Jonas Gardell vill att vi skall gå backiga och steniga vägar, för allt som inte dödar oss gör oss starkare. Jag håller med honom.

Hanso


Kommentarer
Postat av: :)

Jag har också läst dendär boken :P Jag igen förstod inte alltid vad han menade med sånadär uttryck som du skrev i ditt inlägg xP Men boken var ändå i sin helhet helt OK : )

2008-09-16 @ 18:51:01
Postat av: :)

Jag har också läst dendär boken :P Jag igen förstod inte alltid vad han menade med sånadär uttryck som du skrev i ditt inlägg xP Men boken var ändå i sin helhet helt OK : )

2008-09-16 @ 18:52:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0